Saturday 25 January 2014

Era kecilku 1

"aku anak kampung tiada pelajaran"
terngiang ngiang lagu ni di telinga ku

alhamdulillah aku seorang anak kampung yg dibesarkan dgn baik oleh kedua ibu bapa yg begitu tegas dlm mendidik anak2 terutamanya anak perempuan dan alhamdulillah berpelajaran....

zaman kecilku penuh dgn cerita indah anak kecil yg lasak dan aktif. ke sana kemari dgn kawan2.. masih segar lagi kenangan di Kem Sri Miri Sarawak (kem tentera). aku duduk beret tentera blok baru. best kawan2 kat sini . bak kata org2 sekarang havoc havoc....

kami panjat pokok jambu, masuk semak cari buah susu, gi mengail, main longkang, ponteng kelas fardhu ain, naik basikal ramai2 pusing kem sampai ke blok sarjan, cari inai, curik lesung mak masing2 utk sesi tumbuk inai pas tu pijar tangan sebab lesung tu pedas.. hehehehe

paling syok zaman kecik2 ni main masak2 main kawen2. bila bergaduh sumer masuk rumah...kejap jerrr...pas tu gi main balik...

zaman ceriter Mero Attack lagi best...sumer pakat nak main bola tampar...habis dinding rumah jiran yg corner lot bertanda2 dgn bola....

time ni tk risau pasal kena culik ke apa...dok dlm kem tentera nk takut ape. pegi sekolah tadika sekali jer mak hantar pastu sampai ke sudah pergi sendiri jalan kaki dgn kawan2...jauh gak laa...pegi sekolah pun sama dari darjah 1 sampai darjah 2...

tapi bila start pindah ke Kem Seberang Takir, Terengganu tahun 1993 kot..(tak ingatla) suasana berubah. walaupun untuk 7 bulan tp semuanya bertukar. TOTALLY BORING...nama sekolah -tut- tak mau ingat...!

kawan2 kat sekolah rendah time tu very close minded. tu baru first time gi sekolah yg ramai anak Civilian so cabaran tu kurang. semua benda tk boleh. semuanyaaaa!!!! kita dok buleh wat gitu..kito ni puang!!! hok alohhhhhhhhhhhhhh boring! penat pun ade sebab time sekolah petang. balik sekolah je hari dah malam. pagi pulak nk buat homework. bosang bosang bosang.  tak suka sekolah dan duduk terengganu. kawan2 pun dok blok jauh2 nk gi bersosial pun malas sebab nanti keje sekolah pulak tk buat.

1994 abah dapat posting ke Port Dickson.. syok syok....abah jd jurulatih rekrut di PULADA pusat latihan tentera darat. aku suka sgt2 la... tk suka dah dok ganu yg boring tu.

tp kena duduk kampung sekejap untuk habiskan darjah 3. uiiiiiiiiiii dok ngan atuk ngan wan di batu kikir kuala pilah nun.. jd cucu tunggal yg pernah dok bersekolah di kampung. best gak dok situ tpppppppp laaaaaaaaaagi tk boleh buat karut2 sebab atok ade. nanti kena ceramah...hahahaha balik sekolah sorang2 jln kaki pun kena ceramah ni kan pulak nk berbasikal keliling kampung ngan kawan2. maunyerrr kena sesah kaki den. hahahaha.. jd cucu mithali la dok sini.... rumah kawan lagi jauh giler.. ntah kat mane2 ntah rumah dorang..rumah kampung di negeri sembilan ni lain. duduk dalam area Perut masing ber Buapak. so org suku lain duduk area lain..restricted area untuk Perut masing2.. hehehehe ntahla tk habes study lagi pasal adat pepatih ni.

masa yg ditunggu2 dah tiba....sekolah di PD. Sekolah Rendah Si Rusa. zaman kegemilangan telah kembali..setelah zaman Ice Age berlalu..kuangkuangkuang................hahahahaha.. kembali ligat dgn kawan2 yg sekepala. agaknyer jiwa aku ni masuk ngan anak army jer kot.. KAMI TAK CENGENG....hahahaha jiwa kental. duduk di area Kampung Baru dekat dgn Kem Garissen. wuiii yo geng2 kat sini memang best. lagi ligat berbasikal, masuk hutan n buat mcm2 kat situ...best memang best sangat2.

masa pindah ke beret tentera di Kuarters Batu 5 pun giler ramai kawan kat situ...tp time tu dah nk jadi anak dara sunti so tk boley lebey2 sebab abah suka libas aku hahahahahaha...lasak cam jantan hahahaha... last2 sebab selalu kena libas aku dok umah jela... fokus study chewahhhhhh....yola tu...tk dapat lasak kat umah aku lasak kat sekolah pulak. tiap2 petang nk pegi sekolah..stay back memanjang...mcm2 buat kat sekolah. main bola jaring sudah semestinya. sukan, koir, chorus speaking, PBSM mcm2 lagi laaa....

sampai la aku darjah 6 disitu...byk kenangan yg best2 bersama2 kawan2..tp kawan kat terengganu sorang pun aku tk ingat.ihihihihihi kejam kejam...lembik2 tk mau kawan...tp tu pemikiran zaman budak2.....


aku ni sgt independent. tk suka dikongkong atau diambil berat berlebih lebihan. dari kecik suka buat hal sendiri...tk suka diganggu terutama sekali time buat homework.. (rumah akan menjadi zon larangan buat bising especially bila aku tgh buat MATH ). silent please!! perangai terbawa2 sampai aku kat university and time keje ni...sebab tu ramai kawan2 gelar aku straight women. tp aku ni bukan anti sosial la.... kawan2 juga tp aku byk utamakan family...everything n anything family come first... zaman2 nk huha huha dah habes...(buat aku la) org lain aku tk mau tau........hihihihihihi...

k readers nanti kita sambung citer kat label lain....bila idea dtg aku akan menulis lagi..........psssttt sebenarnya hari ni ade gotong royong kat opis tp sebab kan keje dah delegate awal2 so tk tau buat ape la ni...hihihihii syuuhhhhhh.....diam diam...

bye bye...

No comments:

Post a Comment

Hai Assalammualaikum. Sila tinggalkan komen yang membina minda dan mengukuhkan ukhwah..tq.